13 jun Een korte introductie in SEO
Het onderwerp SEO omvat te veel om in één blog helemaal te kunnen uitleggen, daar komt bij dat je bepaalde technische kennis moet hebben over hoe websites werken om SEO volledig te kunnen begrijpen. Daarom behandel ik SEO in verschillende blogs in hoofdlijnen zodat je op zijn minst een beter beeld krijgt van wat SEO is en waarom goede SEO zo belangrijk is.
Hoe werken zoekmachines
Een zoekmachine (Google, Yahoo, Bing etc etc) heeft als hoofddoel om alle informatie op heel het internet te vinden en te begrijpen, om vervolgens een relevant en betrouwbaar resultaat weer te geven op de zoekactie van een gebruiker.
Zoekmachines bezoeken (bijna) elke website en elke onderliggende webpagina op internet en proberen te begrijpen welke informatie er op die pagina’s staat. Doordat een zoekmachine begrijpt welke informatie er waar te vinden is op internet kan hij resultaten weergeven op zoektermen die jij invult.
Te begrijpen waar iemand echt naar op zoek is, en daar zo goed mogelijke resultaten voor weer te geven, dat is wat zoekmachines doen. Wanneer je opzoek bent naar een nieuwe tafel en je typt in Google ‘houten ronde tafel kopen’ dan geeft Google pagina’s weer waar je ronde tafels van hout kunt kopen. Maar zoekmachines denken verder en laten bijvoorbeeld ook pagina’s van meubelwinkels zien waar je ook andere meubels kunt kopen. Zoekmachines kijken dus verder dan wat je exact opgeeft als zoekopdracht, ze kijken ook naar de context.
Bij het beoordelen welke pagina’s in welke volgorde een zoekmachine laat zien in de zoekresultaten wordt er grofweg gekeken naar twee dingen:
- Komt de inhoud van de webpagina overeen met waar de gebruiker naar opzoek is
- Hoe betrouwbaar is de website/webpagina waar de informatie op gevonden is
Hoe relevanter de inhoud van een pagina op de zoekopdracht en hoe betrouwbaarder (in de ogen van de zoekmachine) een website is, hoe hoger deze verschijnt in de zoekresultaten. De beoordeling van relevantie en betrouwbaarheid gaat via een puntensysteem op een aantal criteria, hoe meer punten jouw website scoort op de verschillende criteria, hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan. Om zelf hoog in de zoekresultaten te verschijnen is het dus zaak om een hoge relevantie te hebben op de mogelijke zoekopdracht van iemand en daarbij om door de zoekmachine als hoog betrouwbaar gezien te worden. Hierover in mijn volgende blogs meer.
Geen reactie's