10 jun Wat is het verschil tussen SEO en SEA
Het vergroten van de online vindbaarheid wordt ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd of search engine optimization (SEO) op z’n Engels. Naast SEO bestaat ook SEA, dit staat voor search engine advertising. SEO komt er in het kort op neer dat je je website zodanig optimaliseert en aanpast dat deze hoger in de gewone zoekresultaten van een zoekmachine komt te staan, SEA komt er op neer dat je betaalt om in de advertentiezoekresultaten komt te staan.
Een ander belangrijk verschil is dat SEO in principe voor alle zoekmachines werkt. Dus wanneer je website SEO-vriendelijk is ingesteld zal deze beter vindbaar zijn bij zowel Google, Yahoo, Bing en andere zoekmachines. SEA is daarentegen echt zoekmachine afhankelijk, je koopt namelijk advertentieruimte bij de zoekmachine zelf. Wil je bij meerdere zoekmachines vindbaar zijn, dan moet je bij iedere individuele zoekmachine advertentieruimte kopen.
In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van het zoekresultaat op het woord ‘laptop’ in Google. In het rode kader bovenin worden de betaalde SEA-resultaten getoond en daaronder de onbetaalde SEO-resultaten (ook wel organische zoekresultaten genoemd).
SEO en SEA worden samen SEM (search engine marketing) genoemd. Ondanks dat SEO en SEA hetzelfde doel hebben en elkaar versterken wanneer ze beide worden ingezet, zijn het wel wezenlijk verschillende middelen van elkaar.

Geen reactie's