13 jun Hoe werkt SEO
De basis van SEO zijn keywords. Keywords zijn stukjes tekst die je aan een webpagina kunt koppelen. Deze stukjes tekst helpen een zoekmachine te begrijpen welke inhoud een webpagina heeft.
Keywords
Wat typen mensen op Google in wanneer ze op zoek zijn naar mijn producten of diensten? Die vraag moet je zien te beantwoorden als uitgangspunt om goede keywords voor jouw website te bepalen. Feitelijk komt een goede keyword overeen met een zoekopdracht die mensen in een zoekmachine invoeren. Een zoekmachine bepaald als eerste aan de hand van de keywords, die je zelf kunt instellen, of jouw webpagina interessant genoeg is om als resultaat te laten zien op een zoekopdracht. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, hoeft een keyword dus niet uit één woord te bestaan, maar kunnen het meerdere woorden of zelfs een complete zin zijn.
Voor elke aparte webpagina van je website stel je aparte keywords in. Het is dus niet zo dat je voor je hele website dezelfde keywords gebruikt. Hiervan is het grote voordeel dat jouw website door middel van verschillende keywords gevonden kan worden.
Het bepalen van goede keywords voor jouw webpagina’s is helaas niet zo eenvoudig als het alleen bedenken van wat mensen intypen wanneer ze op zoek zijn naar de diensten/producten die jij aanbiedt. Wat je namelijk wilt proberen te voorkomen is dat je keywords gebruikt die ook al door een heleboel andere worden gebruikt. Want hoe meer andere webpagina’s dezelfde keywords gebruiken, hoe lastiger het wordt om hoog in de zoekresultaten te verschijnen.
De keywords die je wilt gaan gebruiken voor je website moeten getoetst worden op 3 onderdelen:
- Relevantie
Hoe relevant zijn de keywords ten opzichte van de inhoud van de webpagina - Concurrentie
Hoeveel anderen gebruiken dezelfde keywords - Frequentie
Hoevaak worden deze keywords ingetypt in een zoekmachine
In het meest ideale geval heb je een keyword met een zeer hoge relevantie, een zeer hoge frequentie en zeer lage concurrentie. In de praktijk zal dit vrijwel niet gebeuren en moet je dus op zoek naar een alternatieve keyword die hier zo dicht mogelijk bij in de buurt komt. Het belangrijkste uitgangspunt van keywords is altijd dat deze zo relevant mogelijk is.
Teksten en andere content
Nadat de keywords voor alle webpagina’s zijn vastgesteld moeten de pagina’s van content worden voorzien. In de meeste gevallen zal het grootste aandeel van content in de vorm van tekst zijn, maar vergeet niet dat andere content zoals afbeeldingen, video’s, infographics, etc. etc. steeds belangrijker worden. Zoekmachines zien niet alleen tekst maar ook andere content, en ze geven andere content ook weer in de zoekresultaten. Het is dus SEO-technisch verstandig om, waar mogelijk en relevant, de tekst aan te vullen met andere content zoals afbeeldingen en video’s.
Het is voor zoekmachines belangrijk dat de content op een pagina één duidelijk hoofdonderwerp heeft en dat dit overeenkomt met het gekozen keyword. Zorg er dus voor dat de teksten gestructureerd zijn, duidelijke en overzichtelijke koppen hebben en dat het gekozen keyword terug komt in de tekst. Daarbij is het ook belangrijk om andere content (zoals afbeeldingen en video’s) te voorzien van een duidelijke naam en omschrijving. Zoekmachines kunnen afbeeldingen en video’s niet zien zoals wij mensen, zij zien alleen individuele pixels en kunnen daar niet uit herleiden wat iets moet voorstellen. Bij het plaatsen van content op je website kan een omschrijving van deze content worden meegegeven voor zoekmachines. Hetzelfde geldt voor de URL’s van de webpagina’s, deze moeten duidelijke namen en structuur hebben.
Content creëren
Om beter gevonden te worden is het ook belangrijk om regelmatig nieuwe relevante content te creëren. Dit kan zijn door nieuwe pagina’s aan je website toe te voegen maar ook bijvoorbeeld het publiceren van nieuws of het hebben van een blog op je website. Meer content zorgt er voor dat er meer materiaal is om op gevonden te worden. Daarbij waarderen zoekmachines websites waar regelmatig nieuwe content op staat hoger. Wanneer jouw website al maanden dezelfde content heeft zonder iets nieuws dan word je website lager gewaardeerd en verschijnt deze dus ook lager in de zoekresultaten. Het is dus goed om na te denken over hoe jij met enige regelmaat je website van nieuwe content kan voorzien en hier planning voor op te stellen.
Niet alleen content op jouw website zorgt voor een hogere waardering door zoekmachines, ook het hebben van actieve social media wordt gewaardeerd. Het loont dus zeker de moeite om ook regelmatig content te plaatsen op de juiste social media. Lees hier meer over social media tips.
Betrouwbaarheid verhogen
Hoe betrouwbaar jouw website (in de ogen van zoekmachines) is werkt via een eenvoudig maar doeltreffend systeem. In de beginperiode van Google werd er gekeken naar hoeveel weblinks er op internet zijn die naar jouw website verwijzen om de betrouwbaarheid te meten. Het idee hierachter is dat er alleen naar jou gelinkt wordt wanneer je te vertrouwen bent. En dat is ook logisch, anderen zullen niet snel geneigd zijn een weblink te plaatsen naar een malafide website. Het verhogen van de betrouwbaarheid van een website door middel van weblinks wordt linkbuilding genoemd.
Natuurlijk is dit systeem zoals hierboven beschreven niet waterdicht en erg gevoelig voor oneerlijk gebruik, dat is ook precies wat er toen veel gebeurde. Maar in de loop der tijd zijn zoekmachines en de spelregels omtrent het betrouwbaarheidsysteem geëvalueerd. Tegenwoordig gaat het veel meer om de kwaliteit van de weblinks die naar jou verwijzen dan om de kwantiteit. Dit betekent dat het veel belangrijker is dat betrouwbare websites naar jou verwijzen dan een heleboel nietszeggende websites die totaal geen connectie met jou hebben.
Trap niet in zwendelpraktijken op internet die aanbieden om voor een bedrag duizenden nieuwe links te regelen. Het is namelijk nu vrijwel onmogelijk geworden om vals te spelen met linkbuilding. Zoekmachines weten heel goed dat wanneer er in 1 dag opeens heel veel weblinks naar jou verwijzen op allemaal schimmige websites er iets niet in de haak is. Websites die toch betrapt worden op valsspelen worden gestraft en verdwijnen soms compleet uit alle zoekresultaten. Het loont dus niet de moeite om het systeem te proberen te omzeilen. Wat je wel het beste kunt doen lees je in mijn volgende blog.
Geen reactie's